VÅRA STADGAR

ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

§ 1 Föreningens namn

Föreningens namn är SAK Säkerhet vid arbete på kommunala gator.

§ 2 Föreningens ändamål

SAK är en näringsdrivande ideell förening som är religiöst och politiskt obunden. Föreningen har till syfte att verka för en sund hållning och utveckling av säkerheten (farbarhet, framkomlighet, trafiksäkerhet och arbetsmiljöförhållanden) vid arbeten på kommunala gator och vägar. Föreningens mål är att hjälpa medlemmarna med att utveckla och införa regler och anvisningar för arbeten som utförs inom gaturummet – vilket kan sanktioneras av kommunen som lokalt bindande föreskrifter. Föreningens syfte är också att förmedla information, underlätta utbytet av kunskap och erfarenheter bland medlemmarna samt utveckla deras kompetens inom väghållning (planering, myndighetsutövning och utförande) genom föredrag och utbildningsinsatser. Föreningen ska upprätta en egen hemsida, om så önskas tillhandahålla handböcker och dokument vilka medlemskommunerna kan använda som stöd vid framtagande av riktlinjer och regler. Föreningen ska medverka i möten med myndigheter och organisationer i ärenden som är av intresse för föreningen och dess medlemmar. Medel för föreningens verksamhet skapas genom service- och medlemsavgifter, frivilliga bidrag, ideella insatser samt eventuella intäkter för olika arrangemang m.m. Intäkterna används för att täcka kostnader i verksamheten.

§ 3 Föreningens säte
Föreningen har sitt säte där föreningen valt att lokalisera sitt sekretariat (tillsvidare eller under en viss tidsbestämd period) vilket beslutas av stämman. Vid tidpunkten för stadgarnas godkännande är föreningens säte Ale kommun.

§ 4 Sammansättning
Föreningens medlemmar består av enskilda kommuner och organisationer, vilka representeras av tjänstemän/representanter från respektive medlem.

§ 5 Beslutande organ
Föreningens beslutande organ är årsmöte, extra årsmöte och styrelsen.

§ 6 Verksamhets- och räkenskapsår
Föreningens verksamhetsår och räkenskapsår omfattar tiden från den 1 jan till den 31 dec.

§ 7 Stadgetolkning mm
Uppstår tvekan om tolkningen av dessa stadgar, eller om fall förekommer som inte är förutsedda i stadgarna, hänskjuts frågan till nästkommande årsmöte (en arbetsgrupp bereder ärendet och redovisar därefter ett förslag för stämman). I brådskande fall får frågan avgöras av styrelsen.

§ 8 Skiljeklausul
Talan i tvist mellan medlem och föreningen får inte väckas vid allmän domstol. Sådan tvist ska, utom i fall då annan särskild ordning är föreskriven, avgöras enligt lagen om skiljeförfarande. Vardera parten svarar för egna kostnader liksom för kostnader för den skiljeman man utsett.

§ 9 Stadgeändring
För ändring av dessa stadgar krävs beslut av årsmöte med minst 2/3 av antalet avgivna röster. Förslag till ändring eller komplettering av stadgarna får skriftligen avges av såväl medlem som styrelse.

§ 10 Upplösning av föreningen
För upplösning av föreningen krävs beslut av årsmötet med minst 2/3 av antalet avgivna röster. Vid upplösning ska anges dels hur föreningens tillgångar ska användas, dels var föreningens handlingar m.m. ska arkiveras.

MEDLEMMAR

§ 11 Medlemskap
Medlemskap erbjuds till kommuner och organisationer vars tjänstemän och/eller representanter har intresse av att arbeta med utveckling av säkerhet vid arbete inom det kommunala gaturummet, i enlighet med föreningens mål och syften. När avgifterna är erlagda registreras kommunen eller organisationen i ett register. (Namn,  adress, kontaktperson och faktureringsuppgifter etc.). Medlem har att till föreningen erlägga en årlig medlems- och serviceavgift. Storleken på dessa fastställes varje  år vid årsmötet. Alla personer från en betalande kommun eller organisation har närvarorätt och yttranderätt på föreningens möten. Dock har endast en utsedd delegat från varje kommun eller organisation rösträtt på årsmötet.Styrelsen har rätt att utse associerad medlem eller hedersmedlem (vilka ej har rösträtt).

§ 12 Utträde
Kommun eller organisation som vill utträda ur föreningen ska anmäla detta skriftligen till styrelsen senast den 30 september. Utträde ur föreningen kan endast ske vid verksamhetsårets utgång (31 december).

§ 13 Uteslutning
Medlem får inte uteslutas ur föreningen utan att synnerliga skäl föreligger såsom att denne försummat att betala av föreningen beslutade avgifter, motarbetat föreningens verksamhet eller ändamål, eller på annat sätt uppenbart skadat föreningens intressen.

§ 14 Rättigheter och skyldigheter

Medlem
– har rätt att delta i sammankomster som anordnas för medlemmarna och dess representanter- har rätt till information om föreningens angelägenheter bland annat via föreningens hemsida
– ska följa föreningens stadgar och beslut som fattats av föreningsorgan,
– har inte rätt till del av föreningens behållning eller egendom vid upplösningen av föreningen
– ska betala de avgifter som beslutats

ÅRSMÖTET

§ 15 Kallelse
Årsmötet, som är föreningens högsta beslutande organ, hålls senast före utgången av Maj månad på tid och plats som styrelsen bestämmer. Kallelse till årsmötet ska tillställas medlemmarna senast tre veckor före mötet, företrädesvis genom e-post. Verksamhetsberättelse, verksamhetsplan med budget samt styrelsens förslag och inkomna motioner med styrelsens yttrande ska finnas tillgängliga för medlemmarna senast en vecka före årsmötet. I kallelsen ska anges var dessa handlingar finns tillgängliga. Har förslag väckts om stadgeändring, nedläggning eller sammanslagning av föreningen med annan förening eller annan fråga av väsentlig betydelse för föreningen eller dess medlemmar ska det anges i kallelsen.

§ 16 Behandling av ärenden
Såväl medlem som styrelsen får avge förslag att behandlas av årsmötet. Yrkande från medlem (motion) ska vara styrelsen tillhanda skriftligen senast fyra veckor före årsmötet. Styrelsen ska till årsmötet avge skriftligt yttrande över förslaget.

§ 17 Rösträtt samt yttrande- och förslagsrätt
Förutsatt att avgifterna är betalda har en utsedd delegat per medlem rösträtt. Delegaten måste vara närvarande vid årsmötet. Ombud ifrån annan medlem kan inte överta rösträtten. Övriga enskilda personer från kommuner eller organisationer som inte har rösträtt har däremot yttrande- och förslagsrätt på mötet.

§ 18 Beslutsförhet
Möten är beslutsmässiga med det antal röstberättigade medlemmar (delegater) eller ledamöter som är närvarande på mötet. Endast närvarande delegater har rösträtt.

§ 19 Beslut och omröstning
Beslut fattas med bifallsrop (acklamation med ja eller nej-rop) eller om så begärs efter omröstning (votering). Med undantag för de i 9 § första stycket och 10 § nämnda fallen avgörs vid omröstning alla frågor genom enkel majoritet. Enkel majoritet kan vara antingen absolut eller relativ. Val avgörs genom relativ majoritet. Med relativ majoritet menas att den (de) som erhållit högsta antalet röster är vald (valda) oberoende av hur dessa röster förhåller sig till antalet avgivna röster, (även om den eller de är mindre än hälften av rösterna). För beslut i andra frågor än val krävs absolut majoritet, vilket innebär mer än hälften av antalet avgivna röster.  Omröstning sker öppet. Försöksvotering genom handuppräckning ska först prövas innan rösträkning. Om röstberättigad medlem begär det ska dock val ske slutet. Vid omröstning som inte avser val gäller vid lika röstetal det förslag som biträds av ordföranden vid mötet, om ordföranden är röstberättigad. Är ordförande inte röstberättigad avgör lotten. Vid val ska i händelse av lika röstetal lotten avgöra. Beslut bekräftas med klubbslag.

§ 20 Valbarhet
Valbar till styrelsen och valberedningen är röstberättigad medlem (delegat) av föreningen.Anställd i föreningen får dock inte väljas till ledamot av styrelsen.

§ 21 Ärenden vid årsmötet

Vid årsmötet ska minst följande ärenden behandlas och protokollföras:

1. Fastställande av röstlängd för mötet.
2. Val av ordförande och sekreterare för mötet.
3. Val av protokolljusterare och tillika rösträknare.
4. Fråga om mötet har utlysts på rätt sätt.
5. Fastställande av dagordning/föredragningslista.
6 a) Styrelsens verksamhetsberättelse för det senaste verksamhetsåret
b) Styrelsens förvaltningsberättelse (balans- och resultaträkning) för det senaste
räkenskapsåret
c)I förekommande fall revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning under senaste
verksamhets-/räkenskapsåret
7. Fråga om beviljande av ansvarsfrihet för styrelsen
8. Fastställande av verksamhetsplan samt behandling av budget för det kommande året.
9. Fastställande av medlems- och serviceavgift
10. Behandling av styrelsens förslag och i rätt tid inkomna motioner.
11. Valberedningens förslag till ledamöter. Val av;
a) föreningens ordförande för en tid av 2 år
b) halva antalet övriga ledamöter i styrelsen för en tid av 2 år
c) i förekommande fall, en revisor för en tid av 2 år

12. Övriga ärenden
Inga andra beslutsfrågor utöver det som finns i kallelsen får tas upp och beslutas på årsmötet. Ärenden som inte anmälts kan naturligtvis diskuteras under mötet i mån av tid, men beslutet måste skjutas upp (bordläggas) till ett senare tillfälle.

§ 22 Extra årsmöte
Styrelsen kan kalla medlemmarna till extra årsmöte när man så anser det erforderligt. Styrelsen är skyldig att kalla till extra årsmöte när det begärs av minst 50 % av föreningens röstberättigade medlemmar. Sådan framställning ska avfattas skriftligen och innehålla skälen för begäran. När styrelsen mottagit en begäran om extra årsmöte ska den inom 14 dagar utlysa sådant möte att hållas inom två månader från erhållen begäran. Styrelsen ska avge utlåtande. Kallelse med förslag till föredragningslista för extra årsmöte ska tillställas medlemmarna senast sju dagar före mötet eller kungöras inom samma tid på föreningens hemsida. Vid extra årsmöte får endast det som föranlett mötet upptas till behandling. Om rösträtt på extra årsmöte och om beslutsmässighet vid sådant möte gäller vad som sägs i 18 § och 19 §.

VALBEREDNING

§ 23 Sammansättning och åligganden
Valberedningen ska bestå av föreningens Samordnare. Valberedningen ska senast 4 veckor före årsmötet tillfråga dem vilkas mandattid utgår vid mötets slut, om de  vill kandidera för nästa mandatperiod. Senast 2 veckor före årsmötet ska valberedningen meddela röstberättigade medlemmar sitt förslag. Alla medlemmar har rätt att nominera egna kandidater.

REVISION

§ 24 Revision
I förekommande fall kan årsmötet besluta att utse 1-2 revisorer och 1-2 suppleanter för granskning av föreningens räkenskaper och styrelsens förvaltning. Revisorerna utses av årsmötet och ska vara oberoende av dem de har att granska. Revisorerna har rätt att fortlöpande ta del av föreningens räkenskaper, årsmötes- och styrelseprotokoll och övriga handlingar. Revisorn ska inte ingå regelbundet på styrelsemöte. Föreningens räkenskaper ska vara revisorerna tillhanda senast en månad före årsmötet. Revisorerna ska granska styrelsens förvaltning och räkenskaper för det senaste verksamhets- och räkenskapsåret samt till styrelsen överlämna revisionsberättelse senast 14 dagar före årsmötet.

STYRELSEN

§ 25 Sammansättning

När årsmötet inte är samlat är styrelsen föreningens beslutande organ och ansvarar för föreningens angelägenheter. Styrelsen ska därför bestå av en ordförande samt minst 2 och max 8 ordinarie ledamöter. Styrelsen utser inom sig vice ordförande, sekreterare, kassör och de övriga befattningshavare som behövs. Styrelsen möts  minst en gång per år för att behandla och ta beslut i övergripande ärenden, samt kontrollera att föreningens verksamheter följer lagar och bindande regler såväl som fastställda mål och planer. Det åligger dessutom styrelsen särskilt att ansvara och förvalta föreningens medel. Den arbetande styrelsen har dessutom till uppgift att bereda ärenden inför styrelsemöten samt hantera den löpande verksamheten i föreningen tillsammans med Samordnaren. Styrelsen ska särskilt se till att med hjälp ifrån

Samordnaren;
– planera, leda och fördela det dagliga arbetet inom föreningen
– verkställa alla av årsmötet fattade beslut
– förbereda årsmötet
Styrelsen är beslutsmässig då minst halva antalet ledamöter är närvarande. Beslut fattas med enkel majoritet. Styrelsen får utse person till adjungerad ledamot. Sådan ledamot har inte rösträtt men kanefter beslut av styrelsen ges yttrande- och förslagsrätt. Adjungerad får utses till befattning inom styrelsen. Detta kan även vara personen som är samordnare vid sekretariatet.

§ 26 Kallelse, beslutsmässighet och omröstning

Styrelsen sammanträder efter kallelse av ordföranden, (minst 1 ggr/år), eller då minst halva antalet ledamöter har begärt det. Styrelsen är beslutsmässig när samtliga ledamöter kallats och då minst halva antalet ledamöter är närvarande. För alla beslut krävs att minst hälften av styrelsens samtliga ledamöter är ense om beslutet.  Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst. Röstning får inte ske genom ombud. I brådskande fall får ordföranden besluta att ärende ska avgöras genom skriftlig omröstning eller via digital mötesplattform. Om särskilt protokoll inte upprättas ska sådant beslut anmälas vid det närmast därefter följande sammanträdet. Vid sammanträde ska protokoll föras. Protokoll ska justeras av mötesordföranden och av en särskilt utsedd protokolljusterare. Avvikande mening ska antecknas till protokollet.

§ 27 Överlåtelse av beslutanderätt

Styrelsen får överlåta sin beslutanderätt i enskilda ärenden eller i vissa grupper av ärenden till kommitté, arbetsgrupp, enskild medlem eller föreningens Samordnare. Den som fattat beslut med stöd av bemyndigande enligt föregående stycke ska fortlöpande underrätta styrelsen härom.

SUPPORT

§ 28 Sekretariat

Ett sekretariat som bemannas med en samordnare (med arvode) upprättas för att först och
främst bistå enskilda medlemmar, men också att vara behjälplig i styrelsen. Samordnarens
arbetsinsats är beräknad till en kvartstjänst på årsbasis och denne ska särskilt hjälpa till med;
– att vara medlemmarnas kontaktperson i diverse ärenden som berör föreningens verksamhet,
– att vara webbmaster för föreningens hemsida,
– att hjälpa till med planering och genomföranden av styrelsemöten och årsmöte
– att hålla medlemsregistret uppdaterat,
– att arkivera protokoll och övriga viktiga handlingar.
I sekretariatet ingår även uppgifter vad gäller utdrag, sammanställning och redovisning av
föreningens ekonomi i samband med årsmöten.